Xiaomi roller teszt hosszútávú tapasztalatokkal. Közel 4000 kilométer és két év napi használat után segítek átgondolni, mennyire éri meg az árát a Xiaomi roller.
Mik a konstrukció gyengéi? Mire kell odafigyelni az elejétől fogva? Milyen meghibásodások várhatók? Hogyan töltsd helyesen? Összeszedtem minden fontos gondolatot, amit a roller mindennapi átlagos használatáról tudnod kell.
A legfontosabb tudnivalókat viszont leírom, mert én nem sokat szoktam adni az olyan youtuber tesztelők véleményére, akik pár száz kilométer után, vagy egy hétvégére kölcsön kapott rollert próbálgatva állítanak össze „teszteket“. Szóval, ha valódi tapasztalatot szeretnél, fojtasd az olvasást a következő bekezdésnél!
Xiamoni roller teszt nem sportrollereseknek
Ha az extrém rollerezők közé tartozol, ez nem a te cikked. Ha viszont olyan rollert keresel, ami mindennapi használatra kell, és elvigyen „A“-ból „B“-be, akkor tudok segíteni.
Amit tudnod kell, hogy van a rollernek 6+1 tipikus hibája, amit szem előtt kell tartanod az első pillanattól kezdve. Erről itt írok bővebben. Olvasd el!:Elektromos roller rejtett hibái
Ha nem figyelsz oda rájuk, pár kilométer után jön a defekt, törések, felesleges szerviz. Garancia nélkül, persze, mert a törésekre a szervizek könnyen ráhúzzák a nem rendeltetésszerű használatot.
Hogyan „teszteltem“ a Xiaomit
Most a Xiaomi M365 (Mijia) alapváltozatáról beszélek 7800 mAh-s akkuval, 250W-os motorral. A cikk írásakor már jó pár új típus is megjelent, de mivel a konstrukcióik eddig nagyon hasonlóak, valószínűleg mindegyiknél hasonlókat fogod tapasztalni.
Tehát ha másik típusú Xiaomi-d van, akkor is olvass tovább!
75-85 kg terheléssel használtam a rollert (kipróbáltam kb 120 kilóval is, de erről később) – azért tartom fontosnak a súly tisztázását, mert 100 kiló körüli állandó terhelésnél teljesen más bajok is előjöhetnek…de a xiaomi alap rollere 85 kg felett szerintem nem praktikus (később elmagyarázom, miért).
- Általában napi 5-10 km-t tettem meg.
- Voltam vele 20-36 km bicikliutas túrákon
- Használtam télen, nyáron, esőben, szárazon
- Hagytam töltőn egészen sokáig
- Nem egyszer lemerítettem teljes megállásig
Mi romlott el a 8000 km-s roller teszt alatt
- 0 -500 km: semmi
- 500-1000 km: semmi
- 1000-2000 km: semmi
- 2300 km: kaptam egy első defektet. Beleállt egy drótdarab. Szerintem azért, mert már erősen kopott gumival jártam.
- 3200 km: Elégett a motor egyik tápkábelének a csatlakozója (ez volt az a pillanat, amikor 120 kg terheléssel teszteltem, de rögtön ezt is kifejtem). Kicseréltem a csatlakozót, azóta működik.
- 3400 km: Időnként 14-es hibakódot jelez a roller (Xiaomi roller hibakódok listája itt), és menet közben kikapcsol a hajtás. Valószínűleg gázkar hiba. A gázkar már megvan.
- 3500 km: A hibakód magától elmúlt. Nem volt szükség cserére.
- 4200 km: Minden rendben.
- 5500 km: Bekapcsolt lámpánál rángatott a roller, „reszelt” a motor. Meghibásodott az F2 biztosíték. A megoldásról itt olvashatsz: Xiaomi elektromos roller F2 biztosíték
- 6000 km: Gumicsere elöl-hátul, mert elkoptak. Ezt úgy vettem észre, hogy szinte naponta kaptam defektet (Ha nem lett volna slime defektgátló a kerekekben, akkor elég gyakran kényszerültem volna rá a sétálásra. A véleményemet a defektgátlóról itt találod: Slime defektgátló folyadék vélemény). Az első keréken most cseréltem másodszor. A hátsó keréken most volt először gumicsere.
- 6500 km: Gázkart kellett cserélnem. Egy ideje már darabosan adagolta a gázt, magától kikapcsolt a tempomat. Főleg nedves időben volt gond vele. Hogyan cseréld ki te is a gázkart? Itt találsz segítséget: Xiaomi roller gázkar csere
- 6500 km: A gázkarral együtt a gumi markolatokat is kicseréltem. Már eléggé elkoptak.
- 7000 km: Megtettem a Budapest-New York távot elektromos rollerrel. Más baj nincs. Minden működik.
- 7500 km: Jelentkeznek az akkuelhasználódás első jelei. A legfrissebb hatótáv tesztem alapján az akku kapacitása már csak 90%-os. A gyengülés leginkább úgy jelentkezik, hogy 60% körüli töltöttségről viszonylag gyorsan 40%-ra tud visszaesni. Pihenés után újra összeszedi magát egy időre. A rollerben LG akkuk vannak. A töltési ciklusok száma 300 (gyárilag 500 ciklusra tervezik).
- 9500 km: Lecseréltem a kormányrudat Monorim kormányrúdra. Meguntam a rendszeresen visszatérő lötyögést, recsegést. Előtte Monorim X-Lockot használtam, de az is kikopott.
- 9900 km: Meglett az éves hatótávteszt eredménye. A hatótáv az eredeti 36 km helyett már csak 32 km. Az akku kapacitása 280 Wh helyett már csak kb. 260 Wh. A töltési ciklusok száma aktuálisan 388.
- 11.800 km: Hall-szenzor csere a motorban + első gumi cseréje. A rossz Hall-szenzor rázó, búgó, remegő tünetet okoz menet közben. Ha ráz, búg, zúg reszel, remeg a rollered motorja, a lehetséges megoldásokról itt találsz infót: Xiaomi roller búg, zúg, hangos, ráz, remeg, reszel
Vásárlás után mire figyelj?
- Tegyél szilikon vagy 3D nyomtatott esővédőt a kormány tetejére a beázás ellen!
- Ha nem erősített az összecsukható kormány zárszerkezete, cseréld ki a zárnyelvet egy erősebbre!
- Kicsomagolás után azonnal fújd fel a kereket minimum 3,5-4 barra. Én 2 éve 6 barra fújom. A keréknyomásról ezt olvasd el! Tapasztald ki a súlyodnak megfelelő legkényelmesebb keréknyomást.
- Tegyél rá hátsó sárvédő merevítőt
Hogyan töltöttem a rollert a teszt alatt?
A helyes töltés módja az egyik legmegosztóbb vallásfilozófia a rolleresek körében. 7 évet töltöttem el akkumulátorokkal körbevéve egy elektronikai szervizben, és az akku tapasztalataimról (a helyes használatról) itt találod meg a véleményemet: Elektromos roller töltése
Röviden összefoglalva:
- Rendszeresen töltöttem 100%-ra a rollert (jellemzően éjjelente).
- Akkor töltöttem újra, amikor már tudtam, hogy nem bírja ki a következő napot.
- Időnként teljesen lemerült. Ez ritkán történt meg, mert ha már érzem a végét, feltöltöm.
- Ha szükség volt rá, napközben is rátöltöttem 1-2 órát.
- Az akku kapacitásával nincs probléma. Az utolsó lemerítés alkalmával 28 km-t mentem vele városi körülmények között (gyárilag 25-30 km-t mondanak).
Mire való ez a Xiaomi roller a teszt tanulsága szerint
- Napi munkába járásra télen-nyáron (kivéve, ha fel van fagyva az út)
- Bicikli helyett
- Hétvégi rövid kirándulásokra
- Hétköznapi városi intézkedésre robogó helyett
Mire nem való a teszt alapján:
- Villogni vele, hogy rollered van
- Városon kívüli használatra (engem többször ledudáltak közúton, és biztonságérzetet sem ad, hogy csak ácsorogsz egy darab vason)
A roller 85 kg felett
Azért nem ajánlok 250 W névleges teljesítményű rollert nehezebb rollereseknek, mert:
- Az akku töltöttségének csökkenésével megy el az erő a vasból
- A gép alacsonyabb töltöttség mellett nem fog kényelmesen felvinni olyan emelkedőkön, amik átlagos terepviszonyok között simán előfordulnak. (Ha alföldi vagy, szerencséd van. A pécsiek viszont, például jól gondolják át a dolgot)
- A megoldás a Xiaomi M65 Pro, Ninebot G30 max vagy más izmosabb darab.
120 kg=elektronika off?
Leteszteltem a Xiaomit nagyobb súllyal is.
Közvetlenül utána jött elő a fent említett csatlakozó elégési hiba.
A két dolog között nem tudom, van-e összefüggés, de teljes gázon 120 kg alatt a roller állandó 300-400 W körül fogyaszt, ami a névleges 250 W-nál lényegesen több.
Ekkora folyamatos terhelés valószínűleg nem tesz jót az elektronikának és a vezetékeknek sem.
Mi nem tesz jót a Xiaomi rollernek a teszt alapján
- 3,5 bar alatti keréknyomás
- 100 kg körüli terhelés
- Emelkedők megmászása 1-2 percnél hosszabb ideig (könnyen leég az elektronika)
- Hosszú lejtők motorfékkel, visszatöltéssel (szintén könnyen leég az elektronika)
- 90-100% töltöttség mellett nagy sebességről hirtelen fékezni (az erős visszatöltés nem tesz jót az akkunak. A motorfék ilyenkor ki is kapcsolat, és könnyen tanyázhatsz egy nagyot. Ennek miértjeiről itt mesélek). A roller akku töltéséről bennfentes infókat itt olvass!