Használt elektromos roller vásárlása csekklista

Használt elektromos roller vásárlása esetén csekklista, mire érdemes odafigyelni, hogy ne vágjanak át a palánkon.
Adok egy 11 pontos csekklistát, mire figyelj oda.
Megosztok veled 1 buktatót is, amire sajnos leginkább csak a használt elektromos roller megvásárlása után szokott fény derülni.

Használt elektromos roller vásárlása

Használt Xiaomi roller vásárlásánál jól fognak jönni az alábbi tippek, de igyekszem egy általános nézőpontot adni, hogy a legtöbb rollernél használhatóak legyenek a javaslataim.

Használt elektromos roller vásárlásánál mire figyelj?

Egy gyors lista, amik az elektromos rolleren elromolhatnak, elhasználódhatnak.

Gagyin módosított szoftver

Tuningolt szoftver miatt furán viselkedhet a roller. Magától bekapcsolhat, kikapcsolhat, akár teljesen üzemképtelenné is válhat.

Sajnos a laikus csak néhány furfangos és jól irányzott kérdéssel tudja csak kideríteni, hogy módosították-e a roller szoftverét.

Az mindenképpen intő jel, ha a roller a gyári végsebességhez képest gyorsabban megy. Ezt sok rollernél garancián kívüli szoftvermódosítással érik el.

Gumik

Ha kopott gumival veszel rollert, a korai gumicsere drágán jöhet ki. Egy komolyabb e-roller gumi tud annyiiba kerülni, mint egy hagyományos robogókra szánt abroncs.

A vételi árhoz számold hozzá a csere munkadíját, ha nem te akarsz küzdeni a javítással.

Mit tegyél: az elektromos rollerek gumiján van kopásjelző. Ha a köpeny minél közelebb kopott a kopásjelzőhöz, a roller annál hajlamosabb a defektekre.

Bekapcsológomb

A beázások könnyen haza tudják vágni ezt a gombot. Érdemes többször ki-bekapcsolni a rollert, hosszan, röviden kapcsolgatni a gombot, hogy jól reagál-e.

Első-hátsó lámpa

A bekapcsolt első lámpa képes olyan hibát is előidézni, hogy rángat, rezeg a roller menet közben. Ezt nem a lámpa hibája okozza, de javítani mindenképpen szükséges.

A hibáról itt olvashatsz bővebben: Xiaomi roller búg, zúg, hangos, ráz, remeg, reszel

Tapasztalatom szerint a hátsó lámpa pl. a Xiaomi rollereknél könnyebben meghibásodik a viszonylag szabadon vezetett tápkábelje miatt.

Laza, kopott, sérült kormányösszecsukó szerkezet

Ellenőrizd, mennyire recseg, lötyög a kormány, esetleg a zárszerkezet nem sérült-e. Ha az összecsukó szerkezet körbe van ragszalagozva, sejtheted, hogy ott valami nincs teljesen rendben.

A recsegés elhárítására itt olvashatsz tippeket: Xiaomi roller recseg

Törött, repedezett sárvédők

Ha a sárvédőkön apró repedések látszanak, előbb-utóbb le fog törni. Hamarosan a csere is aktuálissá válik.

Elferdült kerékvilla

Nézd meg a rollert elölről, hogy a kerék, és a kerékvilla síkban van-e a váz többi részével. Ha korábban nagyobbat zakóztak a rollerrel, az elgörbülhetett.

Ép, stabil töltődugó, ép takarósapkával

Ha valami nem oké ezen a területen, az a vízállóságot csökkenti, és az elektromos zárlat esélyét növeli.

Nem beszélve az akadozó töltésről.

Motor

A motor beázhat, elektronika hibás lehet. Jó, ha szélsőséges gyorsítás, lassítás, hegymenet és lejtős gurulás mellett is ki van próbálva a roller, mielőtt használtan megveszed.

Csapágyak

Nehéz előre megmondani, mikor adják meg magukat, de ha már rosszak, azt hallásra is viszonylag könnyen ki tudod szúrni. Meg kell emelned a rollert, és minél gyorsabban megforgatni a kerekét. Ha sercegő, daráló hangot hallasz, a csapágyak már nincsenek a legjobb állapotban.

Akkumulátor

Ez a legkritikusabb pont, és talán a legnagyobb lutri. Ennek szentelem a következő bekezdést.

Használt elektromos roller vásárlás és az akku állapota

2 dologra kell odafigyelni, amelyekből az elsőt sok rollernél sajnos nem tudod könnyen megoldani.

1 – Ellenőrizd a cellák állapotát az applikációban

Ha van ilyen lehetőséged. Sok rollernél ugyanis nincs applikáció, amelyen keresztül látnád a használt elektromos roller „telemetriáját”.

Az átlagos akkucellafeszültség-különbség árulkodó jel lehet. Ezt kb 50-60%-ra merített akkunál kell elvégezni! A teli töltött, és lemerült akku megtévesztő értékeket is mutathat.

Ha az átlagos különbség 0,030 volt körül van, vagy kevesebb, akkor minden rendben. Ha viszont a cellafeszültség különbsége 0,100 V vagy 0,200 V…stb értékeket mutat, ott vagy hibás cellákról, vagy rongálódott akkupakk forrasztásról beszélhetünk. Mindkettő javítása költségesebb mutatvány.

2 – Az akkukapacitás csak hosszabb használat után derül ki

…de azonnal adok tippet, milyen előéletű rollereknél sanszosabb egy gyenge akku előfordulása.

Sajnos az akkukapacitást nehéz néhány perc alatt ellenőrizni. Az elhasználódott akku első ránézésre semmilyen gyanús jelet nem mutat. Csak használat közben, és nagy terhelésnél jönnek elő a gyengéi. Ezért érdemes jó sok súllyal terhelve, dombon, teli gázon menni a próbakör alkalmával.

Ha gyenge az akku, az ilyenkor hamar előjön. Kikapcsol a roller, elgyengül, megáll, hirtelen sok százalékot esik a töltöttség.

3 bónusz tipp, mikor lehet gyenge akkuja a rollernek

  1. Ha egy olyan használt elektromos rollerre találsz rá, amelyik 1, 2, 3 éves, de csak néhány száz kilométert mentek vele, akkor sajnos el kell kezdeni gyanakodni. Az ilyen rollert valószínűleg nagyon-nagyon ritkán használták, sokat állt a sufniban.
  2. Ha az akkut 100%-ra töltve tárolták, vagy hagyták túlmerülni, esélyes, hogy a kelleténél többet veszített a kapacitásából. Az elektromos roller helyes töltéséről itt olvashatsz: Mindennapi használat során az elektromos roller töltése
    Jó, ha tudod, hogy egy 70-80%-os állapotú akku már szinte a kuka kategóriába tartozik. Nem igazán tudod rendesen feltölteni, terhelés alatt pedig váratlanul képes lemerülni.
  3. Ha applikációban ellenőrizni tudod a töltési ciklusok számát (ciklusok, és nem a töltések darabszáma), akkor azt kell tudnod, hogy az átlag akkukat 300-500 ciklusra tervezik.
    300 teljes töltési ciklustól kezdve az akku már érezhetően gyengébb tud lenni, mint fénykorában. Ehhez viszonyítva tudod eldönteni, megéri-e neked a vétel.