Elektromos roller blog, Xiaomi roller teszt

Elektromos roller közlekedési szabályok

Elektromos roller közlekedési szabályok tekintetében Magyarországon elég nagy a káosz. Összeszedtem a cikk írása idején tudható álláspontokat, és mutatom a szlovák példát videóval, ami alapján akár a magyar szabályozást is meg lehetne alkotni.

Elektromos roller közlekedési szabályok – amit eddig tudni lehet

Sajnos a cikk írásakor Magyarországon nem létezik egységes hozzáállás az elektromos rollerekre vonatkozó közlekedési kresz szabályok tekintetében.

Az interneten köröz néhány „örökzöld” elektromos roller szabályokról szóló cikk, amelyek egyértelműen állítják, hogy milyen szabályok vonatkoznak ezekre a közlekedési eszközökre. De úgy néz ki, hogy ezek inkább tekinthetőek klikkvadász tartalmaknak, mint hiteles támpontnak. Olvass tovább, és megtudod, miért.

Elektromos roller közlekedési szabályok

Elektromos roller közlekedési szabályok, amelyek az e-roller közösségekben terjednek:

  1. A belügyminiszteri állásfoglalás szerint az elektromos roller segédmotoros kerékpárnak minősül (smkp) – ha ezt tekintjük irányadónak, akkor minden elektromos rolleren kötelező a bukósisak, kell kötelező biztosítás, használhatod az úttestet és a buszsávot is, valamint ittasan nem közlekedhetsz.
  2. Egyesek, állítólagos rendőrségi forrásokra hivatkozva ugyanezt mondják: az e-roller segédmotoros kerékpár – sajnos senki nem tud semmilyen törvényre hivatkozni. Ez azt jelentHETi, hogy az esetleges szabálysértési eljárásokat jogi szabályozás hiányában nem lehet lefolytatni.
  3. Szintén elektromos rolleres közösségekben terjedt a hír, hogy Szarvason külön ukáz írja elő a rendőröknek, hogy a kötelező biztosítással nem rendelkező elektromos rollereket büntetni kell.

A fenti három állítás sajnos a jelen állás szerint vagy igaz, vagy nem, mert a cikk írásakor nem találtam irányadó jogszabályt, ami egyértelműsítené az e-rollerek jogállását Magyarországon.

Egyedi e-roller szabályok például Tihanyban

Tihany az elsők között lépett fel az elektromos rollerek és segwayek ellen. Egyszerűen kitiltották őket a város fontosabb részeiből.

Erről itt olvashatsz bővebben. A cikkben térképet is találsz: https://www.balatontipp.hu/balatoni_hirek/tihany-kitiltottak-az-onegyensulyozo-jarmuveket-elektromos-rollereket-a-forgalmas-helyekrol/

A budai palotanegyedből szintén ki vannak tiltva a rollerek, bár ez a szabályozás már a járulékos jogi káosz miatt nem vonatkozik egyértelműen az elektromos rollerekre.

Görgess tovább az ellentmondásokat taglaló videóhoz!

Elektromos rollerek szabályozása a KreszTV szerint

A videó rávilágít arra, hogy milyen, egymásnak ellentmondó jogszabályok vonatkoznak az elektromos rollerekre.

Elektromos roller közlekedési szabályok Szlovákiában

Saját tapasztalatom szerint Szlovákiában a rendőrséget nem izgatja különösebben az e-roller közlekedés (ha kirándulnál rollerrel Szlovákiában, itt van néhány útvonal tipp térképpel). Rendszeresen használom a rollert járdán, városon belül közúton (ésszerű forgalom mellett).

Eddig egyszer sem állítottak meg, bár hozzáteszem, az e-rollerrel mindig úgy igyekszem közlekedni, mintha bicikli lenne (a közlekedési szabályok betartása tekintetében).

A rendőrségnek ez a véleménye az elektromos rollerek közlekedési szabályairól:

A szlovák szabályok a videó alapján összefoglalva:

  • Lakott területen és bicikliúton max. 0,5 ezrelék alkoholszint
  • Tilos mobilozni vagy más kütyüzni
  • Egy személy mehet egy rolleren
  • Lehet menni járdán séta tempóban
  • Lehet menni közúton
  • 15 év alatt tilos a közút
  • 15 év felett mehet a közút

Ha tudomásod van valamilyen hivatalos fejleményről elektromos roller kresz szabályok terén, jelezd azt a cikk alatti kommentben!

Megjegyzés hozzáfűzése

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük